Monday, June 6, 2011

muqadam

dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

rutin harian seorang kanak-kanak berusia tujuh tahun. pulang dari sekolah agama pada waktu petang, akan berkejar pula ke kelas mengaji. terkedek-kedek mengepit muqadam di tangan menuju ke rumah ustazah. belajar mengaji. belajar mengenal ayat-ayat Allah.


itu dulu. kisah 13 tahun yang lalu. 13 tahun yang sekarang sudah lain. ayat-ayat Allah di dalam muqadam yang dibaca oleh anak kecil itu makin lama makin luput dalam ingatan seorang perempuan berumur 20 tahun. dia hanya mampu membaca surah-surah 'popular' seperti Al-Ikhlas, Al-Asr, dan Al-Insyirah. untuk surah-surah yang lain, dia perlu merujuk semula Al-Quran tafsirnya untuk mengenal pasti ketepatan tajwid dan harakatnya.
Ya Allah, betapa aku tergolong dalam orang yang rugi...

mengapa bila ditanya tentang lirik lagu yang panjang berjela mampu ku hafal dengan lancar, tetapi surah-surahNya yang ringkas sukar untuk aku alunkan dengan sempurna?

apabila aku bersolat jemaah dengan seorang sahabatku, dia pasti akan membaca surah Ar-Rahman. aku dengar dengan penuh perasaan sebak. betapa aku ini belum mampu untuk menghafal apatah lagi memahami keseluruhan maksud surah itu. ya, aku cemburu. cemburu dengan kebolehan dia untuk menghafal ayat-ayat Allah sedangkan Dia mengurniakan kita semua dengan kebolehan untuk menghafal.

ketika aku berdiskusi bersama rakan-rakan usrahku, kakak naqibahku mencadangkan agar diadakan satu sesi hafazan untuk surah-surah lazim ketika usrah. Alhamdulillah. aku harapkan sesi ini dapat aku jadikan sebagai motivasi untuk aku menghafaz ayatNya dengan fasih. 

Rasulullah bersabda :
Sesiapa menempuh suatu jalan untuk mencari suatu ilmu pengetahuan, maka Allah akan mudahkannya suatu jalan untuk menuju ke syurga.

No comments:

Post a Comment